Abu Dhabi to jednocześnie stolica ZEA, jak i nazwa największego z emiratów. Pomimo tego zdaje się być w cieniu swojego sąsiada – Dubaju.

Jeśli mielibyśmy wybrać tylko jedno miejsce konieczne do zobaczenia tutaj, byłby to bezsprzecznie Wielki Meczet Szejka Zayeda (Sheikh Zayed Grand Mosque), który jest chyba najbardziej imponującą budowlą w ZEA (i jednocześnie największą świątynią w kraju).

Budowę meczetu zainicjował Szejk Zayed ibn Sultan Al Nahajjan – władca emiratu, a następnie pierwszy prezydent ZEA, panujący w latach 1971-2004. Po jego śmierci władzę przejął jego syn – Szejk Khalifa, którego imię nosi najwyższy wieżowiec świata (Burj Khalifa). Sam Al Zayed uważany jest za ojca narodu i w ZEA wszystko, co tylko może, nosi jego imię – ulice, skwery, centra i szkoły, a z racji tego, ze rok 2018 ustanowiono oficjalnie rokiem Al Zayeda (w setną rocznicę urodzin) jego podobiznę można odnaleźć na reklamach, wystawach sztuki oraz zwykłych przystankach autobusowych.

Co ciekawe, pierwszą ceremonią odprawioną w meczecie był pogrzeb właśnie Al Zayeda, którego imię nosi świątynia.

Meczet wybudowano na niewielkim wzniesieniu, dzięki czemu wyróżnia się na tle okolicy. Gdy tylko zbliżamy się do budynku, podjeżdża do nas wesoły Arab białym meleksem i zawozi do głównej bramy przybytku. Tam przechodzimy standardową kontrolę bagaży, a Grażynka przywdziewa abaję w kolorze zdechłego fioletu, która zakrywa prawie każdy centymetr kwadratowy ciała. Po przejściu kontroli inny Arab w identycznym meleksie wiezie nas przez rozległe dziedzińce, aż do samego wejścia do budynku, gdzie zostawiamy na drewnianych półkach nasze buty. Meczet zwiedza się na boso, przy czym wstęp, wypożyczenie stroju oraz rajdy meleksami są całkowicie za darmo.

Od pierwszych chwil rzuca nas na kolana rozmiar budowli oraz wszechobecna biel – czysta, kłująca w oczy biel marmurów, którymi wykończono wszystkie powierzchnie meczetu (materiał ten sprowadzano specjalnie z Grecji i Włoch). Zwieńczenie licznych sklepień stanowią 82 kopuły, nadające całości charakterystyczny wygląd.

Kilkanaście minut zajmuje nam przejście pod łukowato zakończonymi krużgankami, otaczającymi pokryty mozaiką dziedziniec o powierzchni 17 tys. m2, co czyni ją (oczywiście) największą mozaiką na świecie. Dziedziniec otacza ponad tysiąc kolumn, a w jego narożnikach wzniesiono cztery minarety.

Dalej przez salę wejściową przechodzimy do głównej Sali modlitewnej, która może pomieścić nawet 7 tysięcy wiernych, a dodatkowe 3 tysiące zmieszczą się w salkach bocznych. Meczet, wraz z dziedzińcem, jest gotowy na jednorazowe przyjęcie 40 tysięcy wiernych.

Cała sala modlitewna wyłożona została dywanem. I to (oczywiście) największym dywanem na świecie (5627m2). Wyrabiało go 1200 tkaczy przez dwa lata. Do meczetu przyjechał w częściach i na miejscu został dotkany (nie zszyty), tak więc nawet wokół kolumn nie widać żadnych złączeń.

Wnętrze meczetu to arcydzieło sztuki z dopracowanymi perfekcyjnie drobnymi detalami. Główną salę rozświetla siedem żyrandoli, pozłacanych 24-karatowym złotem, wykonanych z kryształków Swarovskiego. Największy z nich, ważący 12 ton, jest (oczywiście) największym żyrandolem na świecie. Przechadzając się po ogromnych, przebogatych salach, w tle słyszymy nagrania śpiewających muezinów, co dodatkowo nadaje temu miejscu unikalnego charakteru.

Informacje praktyczne:

– meczet otwarty w dniach: sobota – czwartek 9.00 – 22.00; piątek tylko 16.30 – 22.00
– wstęp: bezpłatny
– dojazd komunikacją publiczną: z głównego dworca autobusowego najlepiej pojechać linią 54 lub 94, podróż trwa ok. 30 minut

Drugim miejscem, które odwiedziliśmy w Abu Dhabi, był park rozrywki Ferrari World, znajdujący się na wyspie Yas. Zazwyczaj podczas podróży nie szukamy tego typu miejsc, natomiast oglądaliśmy kiedyś fascynujący program o tym, jak przy użyciu najnowszych technologii, walcząc z 50-stopniowym upałem, niemieccy i polscy inżynierowie budowali tu najszybszy rollercoaster na świecie, więc będąc w Abu Dhabi nie mogliśmy przejść obojętnie obok parku.

Ferrari World umieszczono w ogromnej, klimatyzowanej hali, której trójramienny, czerwony dach ukazuje logo marki Ferrari.  W środku wszystkie wystawy, kolejki i sklepy nawiązują do Formuły 1 oraz tradycyjnych, włoskich miasteczek. Obecnie otwartych jest 37 atrakcji, w tym 4 kolejki górskie (piąta w budowie), wśród których wyróżnia się Formula Rossa – najszybszy rollercoaster świata – w ciągu zaledwie 5 sekund rozpędza się do 240km/h! O ile jej początek schowany jest pod dachem, w obszarze klimatyzowanym, to tory wybudowano na wolnym powietrzu (czyli na pustyni). Przy połączeniu szybkości oraz panującej temperatury (ponad 40oC) podczas jazdy ma się wrażenie, że momentami nie ma czym oddychać i może zrobić się biało przed oczami.

Z naszej strony polecamy udać się tam w środku tygodnia, zaraz po otwarciu, kiedy to jest niewielu odwiedzających i praktycznie nie trzeba czekać  w kolejkach do atrakcji. W tej sytuacji jedynym ograniczeniem dla wielbicieli mocnych wrażeń jest… wytrzymałość własnego żołądka.

Informacje praktyczne:

– koszt biletu 1-dniowego – 295 AED (15% taniej przy zakupie online na: https://www.ferrariworldabudhabi.com/
– godziny otwarcia: codziennie 11.00 – 20.00
– dojazd komunikacją publiczną: autobus linii 180 (w trasie zmienia się w 102) lub 190 z głównego dworca autobusowego – na wyspie Yas zatrzymuje się pod dużym centrum handlowym (wchodzimy do środka, wjeżdżamy na I piętro schodami ruchomymi i kierujemy się w prawo, na końcu centrum łączy się z Ferrari World); powrót do miasta z tego samego przystanku (autobus robi pętle i wraca do Abu Dhabi), czas przejazdu w 1 stronę: około 50 minut

Jeżeli docelowo podróżujecie do Dubaju (jak większość), to jest wiele opcji wykupu 1-dniowej wycieczki z Dubaju do Abu Dhabi (ceny w biurach rozpoczynają się od 50$ za osobę). Dojazd własny z Dubaju opisywaliśmy już w tym poście.

Głównym środkiem transportu w Abu Dhabi jest komunikacja autobusowa (nie ma tu ani metra, ani tramwaju). Na pierwszy rzut oka siatka połączeń może wydawać się trochę skomplikowana, bo na rozpisce zamiast przystanków zaznaczone są strefy, czy najważniejsze punkty miasta, ale po krótkim porównaniu z mapką Abu Dhabi da się to ogarnąć: https://dot.abudhabi.ae/en/info/abu_dhabi_region_bus_services

Do poruszania się po mieście potrzebujemy karty miejskiej – najlepiej kupić ją w automacie w budynku dworca. Polecamy opcję karty tymczasowej (Temporary Card), która kosztuje 10 AED (wbrew informacjom na automacie sama karta jest bezpłatna, a całość z 10 AED wykorzystujemy podczas podróży). Przejazdy w obrębie centrum miasta kosztują 2 AED, natomiast wyprawa np. na Yas Island to koszt ok. 4 dirhamów w jedną stronę. Podobnie jak w Dubaju, kartę przykładamy do czytnika zarówno po wejściu, jak i przy wyjściu z pojazdu.