Janusze on tour

tanie podróżowanie

Kuba – informacje praktyczne

„Najpiękniejsza ziemia, jaką widziały moje oczy” – tak podobno Kubę opisał Krzysztof Kolumb. Tajemnicza, romantyczna, spowita dymem z cygar i zapachem rumu także dziś wyspa przyciąga podróżników i turystów. Uwikłana w swoją własną przeszłość intryguje i zachwyca. Człowiek w jednej chwili ma wrażenie, że znalazł się w raju, w drugiej obserwuje piekło codzienności zwykłych mieszkańców. Kubę trudno jest opisać, Kuby trzeba doświadczyć, poczuć wszystkimi zmysłami i dotknąć jej niezwykłej rzeczywistości.

We wpisie zgromadziliśmy najważniejsze informacje potrzebne tym, którzy pragną samodzielnie poznać smaki i zapachy „wyspy jak wulkan gorącej”.

1. Wiza

Obywatele Polski jeszcze przed wylotem na Kubę muszą nabyć „tarjeta del turista”, uprawniającą do jednorazowego pobytu na okres 30 dni. Kartę można nabyć przez biuro podróży (ok. 120-150 zł) lub odkupić ją od kogoś przez internet (nasze karty zakupione przez OLX kosztowały 80 zł za sztukę). Niektóre linie lotnicze (np. kanadyjskie) oferują takie karty na pokładach swoich samolotów za darmo.

Podobno jeśli lecimy na Kubę przez USA (tak jak i my lecieliśmy) nie możemy mieć zwykłej „tarjety”, która jest zielonkawa, tylko specjalną, różową, dla Amerykanów (nawet jeśli mamy polski paszport), która kosztuje 50$ (kupuje się ją na lotnisku przy odprawie). Nam udało się przejść w Stanach bez problemu na kartach zielonych, a na Kubie nikogo nie interesowało, jakiego rodzaju kartę ma podróżny – jedną połowę zabiera kontrola graniczna, drugą należy zachować na lot powrotny. Do tego musimy mieć oczywiście ważny paszport.

2. Pieniądze i ceny

Oficjalnie na terenie Kuby obowiązują dwie waluty: CUP (peso kubańskie) i CUC (peso wymienialne).
CUC stosowana jest na równi w stosunku do dolara amerykańskiego (USD) w handlu, głównie przez turystów. Turysta w kantorze może nabyć tylko CUC i nim się posługiwać – w sklepach, hotelach, taxi.

CUP to podstawowa waluta, którą na co dzień posługują się mieszkańcy Kuby, jest wymienialna tylko na terenie kraju.
CUP nie możemy kupić (jako obcokrajowcy) w kantorze, ale tylko płacąc w CUC i otrzymując CUP jako resztę z wydatku. Zasadniczo CUP nie jest nam potrzebne, bo wszędzie i za wszystko możemy płacić w CUC.

Na dzień dzisiejszy  1 CUC = 1USD = 3,82 PLN

1 CUC = 25 CUP

1 CUC = 100 centavos

Na wymianę najlepiej mieć ze sobą Euro, bo przy wymianie USD pobierana jest dodatkowa prowizja.

CUC – peso wymienialne. Kolorowe banknoty o mniejszych nominałach

CUP – peso niewymienialne, którymi na co dzień posługują się Kubańczycy

Przykładowe ceny:

• puszka Coli – 0,6 – 1 CUC (uwaga, trudno znaleźć oryginalną CocaColę, miejscowi zdecydowanie preferują rodzimą TuKolę lub ColaFiesta),
  • drinki (szklanka 0,2 lub 0,3 l: mojito, daiquiri, pinacolada, cuba libre) – 1,5 – 3 CUC,
  • pokój w casie dla 2 osób – 15-20 CUC/noc,
  • pizza – od 3 CUC,
  • zestaw obiadowy – od 7-8 CUC,
  • śniadanie w casie (wybór owoców, świeży sok, bułki, jajecznica, kawa, ser, wędlina) – 4-5 CUC/osobę.

Kubańska Polo Cockta

3. Transport

W transporcie między miastami najbardziej popularne wśród turystów są dwa środki transportu – autobus i taxi colectivo.

Połączenia międzymiastowe dla turystów realizuje firma Viazul, ale wbrew pozorom nie jest to tania opcja (np. bilet na połączenie Hawana – Cienfuegos kosztuje od 20 CUC od osoby), przy czym należy też podkreślić, że często dworce Viazul są dość oddalone od centrum miasta (w Hawanie to ponad 6 km), więc też trzeba poszukać transportu, by do/z nich dotrzeć. Szczegóły znajdziecie na tej stronie. Bilety najlepiej kupować z wyprzedzeniem. Zamówiony voucher należy wydrukować i około godzinę przed wyjazdem autobusu zamienić w kasie dworca na bilet.

Taxi colectivo to taksówki (najczęściej 4-8 osobowe), które kursują między miastami i za ustaloną opłatę, po zebraniu pełnego samochodu turystów, zawożą nas gdzie chcemy. W mieście ich postoje znajdują się w pobliżu dworców Viazul, ale też często załatwienie takiej taksówki oferują właściciele casy albo naganiacze spotkani podczas zwiedzania centrum miasta. Takie taxi wychodzą cenowo podobnie do Viazuli, albo są nieco droższe, ale zawożą nas dokładnie tam, gdzie chcemy i w krótszym czasie. To opłacalna forma transportu przy grupie 4-osobowej.

Większość miast najlepiej zwiedzić pieszo, ale jeśli potrzebujemy transportu na odległy dworzec Viazul, to niestety musimy skorzystać z taksówki.

Jedna z naszych taxi colectivo

4. Jak dotrzeć

Z Polski na Kubę w odpowiednim czasie można znaleźć czartery nawet za 1200 PLN w dwie strony (jeśli macie już zakupioną tarjetę i nie polujecie na żadną konkretną datę, to opcja dobra dla Was).

Z Europy tanie połączenia na Kubę realizują, między innymi, Eurowings (Hawana lub Varadero z Kolonii, Wiednia, Barcelony, Lizbony) oraz Iberia (z Madrytu).

My wybraliśmy opcję taniego lotu liniami Norwegian do USA i stamtąd JetBlue do Hawany (nie jest to najtańsza z możliwości, ale chcieliśmy też zwiedzić po drodze kawałek Stanów).

5. Noclegi

Najciekawszą i zarazem najtańszą opcją są noclegi w casas particulares, czyli domach Kubańczyków. Zazwyczaj dla gości przygotowują oni osobny pokój z łazienką. Na luksusy nie ma co liczyć – łóżko, szafa, stolik, najczęściej klimatyzacja lub wiatrak w zupełności nam wystarczą. Dzięki temu poznajemy zwykłych mieszkańców Kuby, którzy są bardzo przyjaźnie nastawieni – proponują nam pyszne śniadanie na tarasie oraz pomoc przy poszukiwaniu transportu.

6. Społeczeństwo

Zdecydowana większość mieszkańców to Kubańczycy – ok. 64% biali, 27% Metysi i 9% czarni.
Są oni pozytywnie nastawieni do turystów – otwarci, pomocni, często sami zagadują, opowiadają o swoim życiu. Około 60% z nich to chrześcijanie, przy czym nawet 80% całego społeczeństwa praktykuje obrzędy synkretycznego kultu Santeria.

Kubanka w kolorowej sukni

7. Język

Językiem oficjalnym jest hiszpański. Nawet przy znajomości pojedynczych zwrotów można się spokojnie porozumieć z miejscowymi. Tylko w centrach dużych miast jesteśmy w stanie dogadać się w języku angielskim – poza nimi musimy polegać na hiszpańskim i zdolnościach mowy pozawerbalnej.

Popołudniowy chill

8. Kiedy jechać

Najlepiej podróżować na Kubę od listopada do maja. Wtedy to temperatura powietrza wynosi 25-30oC, w przeciwieństwie do miesięcy letnich, kiedy jest nieznośnie gorąco. Ponadto w pozostałych miesiącach panuje pora deszczowa i wysoka wilgotność powietrza może dać się nam we znaki.

9. Internet

Aby móc korzystać z internetu na Kubie, musimy kupić kartę ETECSA ze zdrapką. Po zdrapaniu otrzymujemy kod, który umożliwi nam godzinny dostęp do internetu publicznego. Taką kartę możemy nabyć w punktach ETECSA w mieście, ale będą nam ją oferowali również „internetowi dilerzy” na rogach ulic. Godzinna karta kosztuje 1 CUC.

Niestety internet (nawet publiczny) jest dostępny tylko w wyznaczonych miejscach w mieście. Zazwyczaj gdzieś w okolicy głównego placu – taki punkt łatwo rozpoznać, bo przesiadują tam na ławkach i chodnikach ludzie wpatrzeni w ekrany swoich telefonów.

10. Inne ważne informacje
  • różnica czasu między Kubą a Polską to 6 godzin,
  • w sklepach, restauracjach, hotelach, casach płacimy gotówką, praktycznie nie ma możliwości płacenia kartą,
  • na półkach w sklepach trudno znaleźć cokolwiek poza rumem i napojami w puszkach – półki stoją prawie puste, jak u nas w czasach PRL-u,
  • Kuba to kraj całkowicie bezpieczny, nawet na samotną podróż.

2 Comments

1. Oczywiście, że jako obcokrajowcy możemy nabyć i posługiwać się CUP-ami. Wymienialiśmy je w kantorach, które są praktycznie w każdym miasteczku. Głównie nimi płaciliśmy za picie czy jedzenie po drodze.
    Transport – można korzystać praktycznie ze wszystkiego co jeździ, od dorożek, ciężarówek czy aut, które zatrzymywali na postojach inspektorzy ruchu…

janusze

7 września 2019 at 11:07

Dziękujemy za informacje. Widocznie trafialiśmy na mniej przyjazne kantory, bo jak pytaliśmy o CUP-y, to spotykaliśmy się z odmową i kierowano nas do sklepów (i to tylko do tych mniejszych sklepów, żebyśmy płacili CUC-ami, a dostaniemy resztę w CUP-ach).