Janusze on tour

tanie podróżowanie

30 rzeczy, które warto zrobić przed 30-stką

W tym roku oboje przekraczamy magiczną granicę lat trzydziestu (ci, co znają nas trochę bliżej, śmieją się, że zawsze musimy robić wszystko razem, więc tu też nie ma wyjątku). Według psychologów każdy taki przełomowy czas w życiu może powodować stany depresyjne – człowiek zaczyna się rozliczać z przeszłości, z dotychczasowych osiągnięć i porażek, niepewnie patrzy w przyszłość, mając świadomość, że czas płynie nieubłaganie i każdy dzień przybliża go do starości.

Nas, na szczęście, liczby nie dołują, patrzymy w przyszłość z uśmiechem i konkretnymi planami w głowie. Zerkając wstecz naprawdę nie mamy czego żałować – nie nudzimy się we własnym towarzystwie i staramy się nie odkładać niczego „na potem”. Uważamy, że mamy dość pokaźny bagaż doświadczeń i wybraliśmy z nich wyjątkowe 30, które według nas warto przeżyć jeszcze przed zakończeniem 30. roku życia.

1. Znaleźć w życiu coś, co się lubi i zacząć to robić.
    My odkryliśmy w sobie pasję do podróży i tą drogą się udaliśmy (dlatego też znaczna część kolejnych punktów będzie poniekąd związana z podróżami). Warto pamiętać, że nie trzeba zmieniać od razu całego swojego życia – my też nie rzuciliśmy z dnia na dzień pracy, ani nie przeprowadziliśmy się na drugi koniec świata w poszukiwaniu szczęścia, a i tak powoli, systematycznie, poznajemy nowe lądy i kultury, spełniając marzenia i snując coraz to nowe plany.
  2. Nauczyć się, że nieważne jest to, co się posiada. Zwalczyć w sobie chęć gromadzenia niepotrzebnych, kosztownych rzeczy i sprzętów.
  3. Nauczyć się nie odkładać marzeń „na potem”, bo stosowne „potem” może nigdy nie nadejść. Marzenia przekuwać w plany, a plany realizować.
  4. Zrobić polowanie na figurki krasnali na Rynku Wrocławskim – znaleźć ich jak najwięcej i zapamiętać ich imiona.
  5. Pojechać na zachód słońca nad polskie morze poza sezonem, by pospacerować i napawać się brakiem tłumu turystów.
  6. Spędzić noc w namiocie gdzieś na dziko – na polanie, w lesie, nad morzem.
  7. Zjeść tłustego Wursta z musztardą na jednym ze słynnych, niemieckich jarmarków bożonarodzeniowych.
  8. Wjechać na najwyższy budynek świata – obecnie jest to Burj Khalifa, na który wjeżdża się najszybszą windą na świecie, z prędkością 10 m/s.

Burj Khalifa – najwyższy wieżowiec świata

9. Przejść chociaż część Camino de Santiago, poczuć klimat Drogi, dostać pęcherzy na stopach, krzyczeć do napotkanych pielgrzymów: „Buen Camino!”.
  10. Zwiedzić barcelońską katedrę Sagrada Familia – jeden z najbardziej niezwykłych i bajecznych obiektów sakralnych na świecie, budowany nieprzerwanie od 1882 roku.
  11. Zjeść prawdziwe, gruzińskie chaczapuri, popijając kwaśnym winem.

Chaczapuri – uczta w gruzińskiej knajpie

12. Wykąpać się w Morzu Martwym i unosić się bezwładnie na powierzchni wody, zrobić sobie maseczkę błotną.
  13. Spędzić noc w buddyjskim klasztorze, spać na tradycyjnym japońskim futonie (materacu), w pokoju z papierowymi oknami, a przed świtem wstać na poranne, buddyjskie modlitwy odmawiane przez mnichów.
  14. Zwiedzić Taj Mahal – jeden z siedmiu cudów świata i jedną z najwspanialszych budowli, które powstały na Ziemi – indyjskie mauzoleum nazywane „świątynią miłości”.

Taj Mahal – świątynia miłości

15. Pojechać na afrykańskie safari, spać na kempingu, pod namiotem, a w ciągu dnia wypatrywać słoni, lwów i żyraf w ich naturalnym środowisku.
  16. Wypić prawdziwe, kubańskie mojito z kubańskiego rumu.
  17. Przejść korytarzem z bram tori na wzgórzu Inari w Kioto.

Bramy tori – Kioto

18. Pojechać do Czarnobyla – miejsca największej w historii katastrofy atomowej.
  19. Szwendać się po ruchliwych ulicach Nowego Jorku nucąc pod nosem piosenkę Franka Sinatry – „New York, New York”.
  20. Obejrzeć zachód słońca nad górą Ararat – świętą górą Ormian i symbolem Armenii.
  21. Przyjąć na czoło tradycyjne, hinduskie bindi („czerwoną kropkę”) od kapłana w świątyni hinduskiej.
  22. Zwiedzić zapomniane miasto Nabatejczyków – Petrę, wspinać się po jej skalistych ścieżkach, szukając skrawka cienia w upale.
  23. Zobaczyć kosmiczne ogrody przyszłości w Singapurze.

Ogrody w Singapurze

24. Wypić zimną Sangrię na hiszpańskiej plaży.
  25. Podziwiać portugalskie świątynie wyłożone kolorowymi azulejos.
  26. Przejść Drogę Krzyżową w Jerozolimie i poczuć niesamowitą atmosferę Grobu Pańskiego.

Stacja Drogi Krzyżowej w Jerozolimie

27. Zobaczyć trulle w Alberobello – podobne do wioski Smurfów.
  28. Obejrzeć na żywo musical na Broadway’u.
  29. Znaleźć swoje wyjątkowe miejsce na świecie i zawsze do niego wracać – dla nas tym miejscem jest nasz ukochany Gdańsk, który uważamy za najwspanialsze miasto na świecie i nie wyobrażamy sobie mieszkać gdzie indziej.
  30. Spotkać na swojej drodze tę właściwą osobę. Zakochać się z wzajemnością. Znaleźć kogoś, z kim spędzimy resztę życia, o kogo będziemy walczyć, choćby nie wiem co, którą zawsze będziemy wspierać i razem z nią realizować wspólne plany.
    Jest to co prawda punkt ostatni, ale prawdopodobnie najważniejszy. Bez tego wszystko inne traci sens. Wspaniałe rzeczy, które widzieliśmy i których doświadczyliśmy na przestrzeni ostatnich kilku lat nie miałyby większego znaczenia, gdyby nie było ich z kim dzielić.

To jest nasza lista 30 rzeczy, które warto zrobić przed trzydziestką. Nie znaczy to, że kogoś, kto ich nie wykona, uważamy za nieudacznika. Każdy człowiek ma swoją własną listę, uzależnioną od priorytetów i preferencji.

Życzymy powodzenia w ich realizacji 😉